Email marketing

Je bent ongetwijfeld al eens mee met email marketing in aanraking gekomen. Iedereen die een emailadres heeft ontvangt zo nu en dan email van bedrijven waar hij of zij wel eens iets heeft gekocht. Maar ook de emails die te vinden zijn in je map ongewenste email. Ook dit is een ‘soort van’ email marketing. Maar wat is email marketing en hoe werkt dit nu precies? In dit artikel leggen dit aan je uit.

email marketing

Wat is email marketing?

Email marketing is een vorm van direct marketing. Even een korte toelicht op het begrip direct marketing. Direct marketing kenmerkt zich doordat de afzender van een bericht zich richt op het onderhouden en het opbouwen van een structurele relatie met zijn of haar afnemers. De afzender benadert klanten op een rechtstreekse manier via de post, telefoon, email of sociale media. Het doel van direct marketing is uiteraard het krijgen van een reactie van de klant die de afzender voor ogen heeft. Dit heeft vaak het doel om tot een verkoop over te gaan.

Doet jouw bedrijf aan online marketing, dan doen wordt dit ook wel internetmarketing genoemd. Email is een vorm van internetmarketing waarbij je dus de klant direct benader via een verkregen emailadres. Dit kan gaan om een nieuwsbrief maar ook om nieuwe producten te promoten of contact te onderhouden met bestaande klanten.

Aangezien vrijwel iedereen een emailadres heeft is dit een zeer effectieve manier van marketing om je de klant direct kunt benaderen. Email marketing wordt ook gebruikt om het gedrag van een klant te meten. Op basis van individuele gegeven kan er inzicht gekregen worden van de voorkeuren van een klant. Zo kan er ingespeeld worden op vragen van een klant om het kopen van een product of dienst zo makkelijk mogelijk te maken.

email marketing -3249062_1280

Hoe werkt e-mail marketing?

Om te starten met email marketing heb je eerst het belangrijkste onderdeel nodig, namelijk het emailadres van (potentiële) klanten. Je kunt dan echter niet zomaar lukraak e-mails sturen naar deze klanten. Je wilt hen te vriend houden en niet gaan spammen met allerlei ongewenste berichten. Hiervoor heb je email marketing software nodig waarmee je dit hele proces kunt automatiseren. De adressen kun je krijgen via een formulier op je website maar ook als mensen dit achterlaten bij een aankoop in een winkel.

Manieren van het verzamelen van emailadressen

De emailadressen die je via je website krijgt, kun je dus krijgen door een formulier in te laten vullen. In dit formulier laten mensen onder andere hun naam en emailadres achter. Dit ligt er net aan hoe uitgebreid jij het formulier maakt. Hoe meer informatie jij verzamelt van een klant, hoe gerichter jij deze klant kan benaderen met eventuele passende aanbiedingen. Dit vertaald zich dan weer in een hogere conversie.

Een andere manier van het verzamelen van emailadressen is door het verkrijgen van gratis producten. Denk hierbij aan een gratis ebook dat je kunt downloaden na het achterlaten van je gegevens. Of bijvoorbeeld door de 10% korting te claimen die op een website wordt aangeboden nadat je jezelf aanmeldt voor de nieuwbrief. Jouw gegevens worden dan in de email marketing software verwerkt.

Email marketing - subscribe

Versturen van berichten

Wanneer je deze adressen hebt verzameld voor je email marketing, kun je met de verkregen informatie e-mails sturen. Je kunt nu bijvoorbeeld diëten verkopen die passende bij de gegevens van de klant. Of je kunt boeken verkopen in de relevante richting waar de interesses van je klanten liggen. Of je kunt babyartikelen verkopen omdat je weet dat klant geïnteresseerd is in deze artikelen. Kortom, doordat jij deze gegevens hebt verzameld in jouw email marketing software, kun je nu klanten gerichtere aanbiedingen sturen. Hoe meer klanten jij op jouw emaillijst verzameld, hoe groter de kans is dat een van deze klanten over gaat tot het kopen van die aanbieding.

Vervolgens kun je de statistieken in de email marketing software analyseren. Je kunt bijvoorbeeld zien wie de mail heeft geopend, wanneer en hoe laat dit was en of de klant heeft doorgeklinkt op de link in jouw bericht.

Voordelen

Enkele voordelen van email marketing zijn:

  • Het is relatief goedkoop. Je betaald slechts een maandelijks bedrag voor de email marketing software.
  • Het bericht is met een druk op de knop verzonden
  • Je bereik is zo groot als jouw emaillijst is. Je kunt dus enorm veel mensen tegelijkertijd bereiken.
  • Het statistieken zijn makkelijk en zeer nauwkeurig bij te houden. Je krijgt alle geweigerde mails traceren. de door-click percentage en de omzet die je ermee maakt
  • Door de e-mails te personaliseren kun je een persoonlijke band opbouwen
  • Het is bewezen succesvol als het goed is uitgevoerd!
email marketing - 964521_1280

Nadelen

Nadelen van email marketing kunnen zijn:

  • Dat het moeilijk is om een mailbestand op te bouwen als je niet weet hoe dit moet. Gelukkig wordt je bij de juiste email marketing software hierbij geholpen middels instructie video’s.
  • Niet iedereen opent altijd de berichten
  • Je kunt in de spam-box terecht komen
  • Een band opbouwen met de klant kan als lastig ervaren worden.

E-mail marketing software

Wanneer je nog geen gebruik maakt van email marketing, dan is het zeer verstandig daarmee te starten. Zoals gezegd is het laagdrempelig om ermee te starten en je kunt er een goede omzet mee maken. De kosten liggen lager omdat je geen productiekosten maakt of verzendkosten hebt. Ga wel verstandig om met de gegevens die jij van de klanten hebt gekregen. De enige investering die je moet doen is in de juiste email marketing software.

Kies jij voor e-mailmarketing? Dan is de software van Enormail voor jou op het lijf geschreven! Lees hier onze Enormail Review en maak gebruik van onze exclusieve korting!